Cerita rakyat yaiku sawijining
prosa lawas sing urip ing masyarakat lan anggone nyebarake turun-temurun
nganggo bahasa lisan. Crita rakyat kasebut kacritakake ing maneka warna
kahaanaan, ana ing sajroning kumpulan, utawa pinangka crita paamancing impen
llan sapiturute. Tumpraping bocah-bocah, crita rakyat uga bisa migunani
pinangka pendhidhikan budi pekerti amarga ana ing sajroning critaa kasebut akeh
pesen-pesen moral kang bisa dadi lantaran nandurake budi pekerti luhur tumprap
bocah-bocah.
Déné crita rakyat kuwi wujudé
kapérang dadi 2 (loro), kayata :
1.
Crita Fiksi /
Dongèng :
a.
Mite, dongèng
sing ana sambung rapeté karo alam gaib.
Tuladhané : Nyi Rara Kidul,
Thuyul, Buta Ijo, Genderwo, Lsp.
b.
Fabel, dongèng
sina ana sambung rapeté karo sato kéwan.
Tuladhané : Kancil Nyolong Timun,
Manuk Platuk Bawang, Kancil Karo Asu. Lsp.
c.
Legenda,
dongèng sing ana sambung rapeté karo mula bukané (asal – usul) dumadining salah sawijining papan utawa panggonan.
Tuladhané : dumadiné Candi
Prambanan, Rawa Pening, Lsp.
2.
Crita Non –
fiksi :
a.
Hikayat, crita
bab lelakoné paragané.
Tuladhané :
Hikayat Hang Tuah, Hikayat Bayan Budiman, Hikayat Panji, Hikayat Rama. Lsp.
b.
Babad, crita
bab lelakon kadadéyan lan paragané.
Tuladhané :
Babad Tanah Jawi, Babad Mataram, Babad Dipanegara, Babad Giyanti. Lsp.
c.
Sejarah, crita
sing ana bukti lan naté kedadén.
Tuladhané :
sejarah Mataram, sejarah Sriwijaya, sejarah Majapahit. Lsp.
d.
Roman, crita
rékan sing nyritakaké lelakoné wong wiwit air nganti tumekaning pati.
Tuladhané : Roman Salah Asuhan, Siti
Nurbaya. Lsp.
Titikane cerita rakyat yaiku
§ pangebarane kanthi lisan,
§ dhuweni sifat tradisional,
§ sugih cakrek lan variasi, jenenge pangripta ora konangan,
§ wangune tiron
(klise) ana ing susunan/ cara pangungkapane.
Cerita rakyat duweni unsur-unsur intrinsik kayata : tema,
latar, paraga, alur lan pesen
Mapungat cerita rakyat yaiku
§ Mapungat rekreatif yaiku menehi rasa tentrem, seneng uga
menehi hiburan
§ Mapungat didaktif yaiku ndidik paraa kaang maca amarga
nilai-nilai kebeneran lan keapikan kang aanaa ing sajroning crita
§ Mapungat estetis yaiku menehi nilai-nilai kaendaahan
§ Mapungat moralitas yaiku ngandhut nilai-nilai moral kang
dhuwur saengga para kang maca bisa mangerteni moral kang apik lan elek
§ Mapungat religius yaiku ngandhut ajaraaning agamaa kang bisa didadekake tuladha kanggo para kang maca
Dumadiné Kutha Wanasaba (Wonosobo)
Jaman biyèn ana pawongan muridé
Sunan Bonang sing asmané Kyai Karim, Kyai Walik lan Kyai Kaladité. Kateluné
diutus babad alas lan nyebaraké agama Islam ing sakiwa tengené gunung Dièng,
awit rikala semana tlatah Dièng kuwi minangka tlatah pamarsudining ngélmu kapanditan
tumraping para calon brahmana Hindu. Satekané tlatah Ledhok para kyai tetelu banjur
pisah laku njujug papan sing wis disarujuki bebarengan, kyai Kaladité tindak
ngalor munggah gunung Dièng, kyai Karim tindak ngalor ngulon nang tlatah
Kalibeber saiki lan kyai Walik ngétan ngidul.
Kacarita wong – wong sakkiwa
tengené Dièng wis padha mebu Islam déning kyai Kaladité, manut dongèngé kyai
kaladité iki kagungan rikma gimbal (gèmbèl), lan naté prasapa sok sapa wongé
sing duwé anak gimbal (gèmbèl) kuwi ateges isih tedhak turuné mula ora mokal
yèn kahanan bocah gimbal isih akèh tinemu ing tlatah Dièng saiki.
Béda manèh karo kyai Karim,
sakwisé mondok nang tlatah anyar sing banjur dijenengi Kalibeber kyai Karim
yasa papan ngaji kanggo para santri banjur saya maju lan sepréné kyai Karim
dianggep cikal bakalé pondok Kalibeber.
Jaman semana wong Jawa isih padha
seneng ura – ura nganggo piranti gamelan, mula kyai Walik ora kurang akal,
piyambaké banjur yasa tari lènggèr sing jané minangka kerata basa èlinga nggèr,
wujud tarian sing nganti sepréné isih akèh digandrungi wong Wanasaba iki biyèn –
biyèné minangka sarana dakwah Islam ing tlatah Wanasaba.
Déné jeneng Wanasaba dhéwé asliné
saka tetembungan kawi wanua sabha, sing tegesé papan kanggo saban, utawa papan
sing ditekani, awit jaman kunané Dièng dianggep kayangan déning wong Hindu mula
dipadakké papan sing dadi saban tembung kawiné wanua sabha.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar