A. Pawarta
Miturut Kamus
Besar Bahasa Indonesia Edisi 3 (2003:140) sing diarani berita (basa Jawane
pawarta) yakuwi crita utawa karangan bab kedadeyan utawa kahanan, prastawa sing
isih anget, anyar, gres lan merak ati.
Unsur-unsur sing lazim ana sajroning
pawarta biyasa dikenal istilah 5W+1H, yaiku:
1.
What (apa sing kadadeyan)
2.
When (kapan kedadeyane)
3.
Where (nang ndi kadadeyane prastawa
kuwi)
4.
Why (kena apa nganthi kedadeyan
prastawa kuwi)
5. Who (sapa sing nglakoni prastawa kuwi)
6.
How (kepriye kedadeyane prastawa kuwi)
Manungsa warganing bebrayan mesthi ora bisa
uwal saka manungsa liyane. Ing saben dinane mesthi mbutuhake informasi.
Informasi utawa kabar bisa katemokake saka medhia elektronik kayata radhio,
televise, internet lsp., utawa saka medhia ora elektronik kayata kalawarti,
ariwarti, lan buku. Ngandharake kabar utawa informasi marang wong liya kuwi ora
gampang, apa maneh ngandharake ing ngarepe wong akeh, bisa-bisa apa kanga rep
dikabarake malah salah kedadeyan.
Supaya apa kang arep
dikabarake marang wong liya ora salah kedadeyan, kang kudu digatekake yaiku :
·
Sumber
informasi kudu cetha
·
Kudu
ngerti isine
·
Informasine
kudu anyar, actual lan bisa dipercaya
·
Kanggo
sapa kabar mau
·
Kabar mau ora kena ditambah-tambahi utawa dikurangi
·
Tujuane
menehi kabar marang wong liya
·
Paedahe
informasi mau kanggo wong liya
Maca seru
utawa maca nyaring nduweni ancas supaya bisa mangerteni tembung-tembung kanthi
bener. Maca pawarta kaya kang dilakokake panggiyar (penyiar), kagolong jenikang
maca kanggo wong liya. Mula pamacane pawarta kudu cetha, supaya isine pawarta
katampa wutuh kanggone kang ngrungokake lan ora dadi kleru ing panampa. Mula
saka kuwi, ana babagan kang kudu dinggatekake pamaca pawarta yaiku :
1.
Pamaca pawarta kudu nguwasani isine pawarata kanga
rep diwaca. Sadurunge maca, pamaca pawarta kudu wis maca naskah luwih dhisik
lan naliti menawa ana kang kleru.
2.
Pelafalan utawa kedale fonem, konsonan utawa vocal
kudu cetha supaya ora dadi samar karepe amarga anane tembung-tembung kang arep
padha pangucapane
3.
Unjal ambegan utawa jeda kudu pener.Semana uga karo
dawa lan cendhake jeda.Biasane pamaca pawarata migunakake tandha ( / ) kanggo
mandheg sedela,tandha ( // ) kanggo mandheg suwe, tandha ( - ) kanggo pungkasan baris kang ora
kena mandheg.
4. Wirama utawa dhuwur cendhek swara
selang-seling supaya gampang dibedakake antarane bagian kang penting lan ora
penting
5. Anggone maca ora kena cepet banget utawa
rendhet banget. Tempo kang cepet banget ngangelke anggone nampa, suwalike
menawa rendhet banget bakal mbosenake kang ngrungokake.
6. Bantere swara cukup, saengga cetha ditampa.
7. Menawa maca pawarta, sikep /solah bawa pamaca
kudu katan wajar, ora kaku, utawa ora sakarepe dhewe. Pandeleng ora kena mung
katuju marang naskah. Iku sabenere pamaca pawarata ing TV migunakake
teleprompter, yaiku alat kang mirip TV kang isine teks pawarata. Alat iki
diselehake ing ngisor kamera saengga pamaca pawarta kaya-kaya mung delengi
kamera lan katan apal teks pawarta.
B. Kaprigelan kang kudu dilatih nalika maos pawarta!
1. Gladhen swara/vokal
Teknik vokal/
pelafalan/ pengucapan kang pas, nemtakake kualitas swara kang diasilake
sajroning maca teks. Vokal kang pas bisa nggawe pamireng/pamiyarsa bisa paham
apa kang diwaosake.
Gegayutan karo
bab vokal, yakuwi artikulasi (owah-owahan rongga/saluran lan ruang/panggonan
ana saluran swara kanggo ngasilake swara), lan artikulatar (perangan saka
piranti kanggo nywara). Kanggo bisa ngudalake aksara kanthi trep kudu bisa
nggatekake artikulasi lan artikulatar kanthi trep.
Tuladha:
/a/ : wujude tutuk bunder,
perangan mburi ilat diangkat lan ilat diundurake saadoh-adohe karo lengkung
sikil untu.
/i/ : wujud tutuk rata, pucuk lan
mburi ilat diunggahake, posisi ilat cedhak karo lengkung sikil untu
/u/ : wujud tutuk bunder lan rada mengarep maju,
perangan mburi ilat diangkat
/o/ : wujud tutuk bunder lan rada
mengarep, perangan buri ilat diangkat, posisi ilat cedhak lengkung sikil untu.
2. Gladhen ngatur intanasi
Saben pamaos
kudu bisa ngatur intanasi supaya swara enak dirungokake lan gampang
dimangerteni. Apik lan orane swara kang gegayutan karo intanasi yakuwi banter
lan aluse swara, dhuwur lan endheke swara, cepet lan orane anggone maca.
3. Gladhen ngatur dawa cendhake ambegan
Pamaos nalika
maos pawarta kudu nganggo swara saka wetwng, ora saka dhadha. Swara kang metu
saka dhadha biasane ora sampurna lan kurang ana purbawane, ora mantep.Swara
kang metu saka wetengmujudake kesan ana purbawane lan mantep.
C. Nulis
Pawarta
Nulis wacana kuwi ora gampang, mesthine kudu eling
wacana kang kepriye kang dikarepake. Mula iku miturut jenikang wacana iku ana narasi, deskrepsi, eksposisi,
argumentasi lan persuasi.
Wacana
eksposisi tegese wacana kanggo mbeberake anane analisis proses kanthi cara
narasi. Miturut KBBI (2009:290) eksposisi tegese uraian/ paparan kang nduweni
ancas mbeberake maksud lan tujuan. Wacana eksposisi yaiku salah sawijining
wacana kang mbudidaya ngandharake pokok pikiran kang bisa njembarake wawasan
utawa pangertene kang maca. Supaya luwih cetha biasane digenepi nganggo grafik,
utawa gambar. Wujud tulisan uga kangkat,
akurat, lan padat.
Wacana
eksposisi adate digunakake kanggo mbabarake kawruh utawa ilmu, definisi,
pangerten, cak-cakan sawijining kegiyatan, methode, cara lan proses dumadi
sawijining kedadeyan utawa bab, tuladhane wacana eksposisi yaiku pawarta kang
ana ing koran lan cara-cara nggawe
barang tertemtu kayata ng gawe sabuk saka kulit, tas kulit, carane nggawe tahu,
lan sapanunggalale. Ana sajroning nulis wacana eksposisi penulis kudu nduweni
kawruh bab pola pengembangan paragraf.
Pola pengembangan paragraf kang bisa dienggo ing
wacana eksposisi:
1.
Proses
Pengembangan proses arep padha karo pengembangan kranalogis. Bedhane
pengembangan kranalogis mentingke bab urutaning wektu, dene pengembangan proses
mentinorae oeah-owahan kang dumadi saka owah-owahan siji tumuju owah-owahan
candhake.
Tuladha:
Mendhem Ari-Ari
Mendhem ari-ari iku salah sijining upacara kelairan
kang umum diadani malah uga ana ing dhaerah-dhaerah (suku-suku liya). Ari-ari
iku bagian penghubung antaraning ibu lan bayi nalika bayi isih ana ing njero
gua garba (kandungan). Istilah liya kanggo ari-ari yaiku aruman utawa
embing-embing (mbimbing). Wong Jawa percaya yen ari-ari sejatine salah sijine
sedulur papat utawa sedulur kembar si bayi mulane ari-ari kudu dirawat lan
dijaga. Saupama anggone mendhem ari-ari iku diwenehi lampu (senthir) kanggo penerangan.
Sentrir kuwi mujudake simbol ”pepadhang” kanggo bayi. Senthir diurubake nganti
35 dina (selapan). Sadurunge dipendhem, ari-ari dikumbah nganti resik banjur
dilebokake ana ing kendhi utawa bathok klapa. Sadurunge ari-ari dilebokake alas
kendhi diwenehi godhong senthe banjur kendhine ditutup nganggo lemper kang isih
anyar lan dibungkus nganggo kain mori. Kendhi banjur digendhong, dipayungi,
digawa mara ing papan penguburan. Panggonan ngubur kendhi kudu ana ing sisih
tengen lawang utawa omah. Kang mendhem kendhi kudu bapak kandhung bayi.
2.
Contah /Tuladha
Yaiku gagasan kang nduweni sipat umum kadangkala merlokake bukti-bukti
utawa conta konkrit, conta kang nyata, amrih bisa dimangerteni dening pamaos.
Tuladha:
Dhele kang arep digawe tempe kudu dikumbah nganti
resik, jalaran yen ora resik bisa babar/ora bisa dadi tempe. Kedhele kang isih
reged/ora bersih ora bisa gawe matenge tempe amarga tempe ora bisa ”bereaksi”
kanthi sempurna. Dadi kedhele mau wurung dadi tempa. Saliyane kuwi, kedhele
kang isih reged, bisa njalari tempe dadi ireng.
3.
Sebab akibat
Pengembangan paragraf jinis iki migunakake penalaran sebab akibat.
Urutane bisa kawiwitan saka sebab tumuju akibat utawa sewalike. Gagasan pokoke
bisa ana ing sebab utawa akibat.
Tuladha:
Yen ditilik saka kahanan kang sejatine, sajake akeh
warga Surabaya kang mbuwang sampah sembarangan. Kamangka sampah kasebut bisa
mbuntani saluran banyu. Akibate, ing sadhengah panggonan tuwuh banjir.
Tuladhane kaya kang dumadi ing pungkasan wulan iki.
4.
Mbandinorae/ perbandingan
Ana sajroning iki diwedharake rong bab kang beda utawa luwih kanggo
nyengkuyung gagasan pokok.
Tuladha:
Tuku pitik jaman saiki kudu ngati-ngati, amarga akeh
pitik utawa sata iwen kang kena flu burung. Antaraning pitik sehat lan pitik kang nandang lelara bisa dibedakake. Pitik
sehat kuwi pitik kang trengginas, ora lemes. Saka cucuke ora metu ilere tur
rupane seger abang ora alum. Saka brutune ora mbanyu utawa nelek tur
rupane ora ireng/ pucet ning abang seger. Dene pitik kang nandang lelarakuwi
pitik kang lemes, ora nduwe daya. Saka pucuk lan brutune metu iler/banyu, lan
rupane alum.
5.
Analogi
Tegese analogi yaiku medharake bab-bab kang padha loro
utawa luwih.
Tuladha:
Anak kuwi kembang ing kauripan. Anak kuwi wewangian
ana sajroning bebrayan/ rumah tangga. Anak kuwi kang bisa nyegah bubrahe
balesomah. Anak uga tambaking gegayuhan sajroning rekasaning ngaurip. Upamane
ana saling babak antaraning urip bebojoan, yen ngelingi anak kang isish suci,
bisa dadi lereming ati kang panas. Anak pancen kembange balesomah.
Carane nulis wacana eksposisi
yaiku :
a.
Nemtakake underane perkara uatawa tema
b.
Nemtakake tujuwan
c.
Ngumpulake data saka maneka sumber
d.
Nyusun cengkorongan utawa kerangka kang cocog karo tema
kang dipilih
e.
Ngrembakake cengkorongan utawa kerangka dadi wacana
eksposisi.
D. Tuladha wacana eksposisi.
Tibane pesawat kang duweni kapasitas 266 penumpang airbus A300-600
minangka prastawa kang kaping pindho tumrap American Airlines, sawetara pirang
detik anggone lepas landas saka bandara udara internasional O’Hare Chicago.
Dumadakan mesin sisih kiwa uwal saka panggonan. Pilot kang ora bisa
ngendalekake pesawat jalaran ”keseimbangan” pesawat dumadakan owah kanthi
pratandha tibane mesin abote 5 tan. Pesawat tiba ing papan parkiran kendaraan udakara 31 detik sawise tibane
mesin. Ana 271 penumpang lan awak tewas sanalika. Kacilakan liyane ngenani
tibane mesin uga kadadeyan dening pesawat kargo El-Al duweke flag carier
Israel, 4 Oktaber 1992. Mesun nomer papat utawa kang paling buri elare
pesawat sisih tengen, jalaran fuse-pin (baut mesin) cacah loro uwal. Mesin
nomer telu uga dumadakan ilang lan pilot kang ora bisa ngendalekake mesin,
nabrak gedung bertingkat ing Amsterdam, Belanda. Awak pesawat cacahe papat lan
47 kang manggon ana ing gedhung tiwas sanalika.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar